DAMPA_75_år_med_quiet_design_digital_DA - Flipbook - Page 45
En tredje og endnu mere prestigefyldt opgave opstod i mellemtiden i Det Fyenske Trælastkompagnis hjemby Odense,
hvor arkitekten Bent Helweg-Møller i 1937 havde vundet
konkurrencen om at tegne en stor udvidelse af Rådhuset.
Hans funktionalistiske design skulle tilføjes den eksisterende italienskinspirerede hovedbygning fra begyndelsen af
1880’erne, og tilbygningen skulle opføres i matchende røde
mursten. Byggeriet var i gang, da Danmark blev invaderet,
og under krigen blev tårnet delvist nedrevet. Arbejdet blev
genoptaget i slutningen af 1940’erne med et opdateret
design uden tårn, og projektet stod endelig færdigt i 1955.
Dæmpa-paneler blev installeret overalt, og mange af dem er
stadig bevaret i dag.
Odense Rådhus, Bent Helweg-Møller, 1955
45